Monday 3 April 2017

Gangguan Pada Hati


Penyakit hati sanggup disebabkan oleh bisul virus, tidak bekerjanya hati dan empedu. Tahukah kau macam-macam kelainan dan penyakit yang bekerjasama dengan hati? Kelainan dan penyakit yang bekerjasama dengan hati contohnya penyakit hepatitis dan kuning.


a. Hepatitis
Pernahkah kau melihat orang penderita hepatitis? Apa penyebab dari hepatitis? Hepatitis ialah radang hati yang disebabkan oleh virus. Virus hepatitis ada beberapa macam, contohnya virus hepatitis A dan hepatitis B. Hepatitis yang disebabkan oleh virus hepatitis B lebih berbahaya daripada hepatitis yang disebabkan oleh virus hepatitis A. Tahukah kau cara pencegahannya? Kamu sanggup mencegahnya dengan melaksanakan vaksinasi.

b. Penyakit kuning
Penyakit kuning disebabkan oleh tersumbatnya kanal empedu yang menjadikan cairan empedu tidak sanggup dialirkan ke dalam usus dua belas jari, sehingga masuk ke dalam darah dan warna darah menjadi kuning. Kulit penderita tampak pucat kekuningan, episode putih bola mata berwarna kekuningan, dan kuku jaripun berwarna kuning. Hal ini terjadi lantaran di seluruh badan terdapat pembuluh darah yang mengangkut darah berwarna kekuningan lantaran bercampur dengan cairan empedu.


No comments:

Post a Comment